Jedná se o jednu z nejkontroverznějších dopravních staveb na světě. Krymský most spojuje území Ruské federace s anektovaným ukrajinským poloostrovem. Velkolepé dílo propaganda vyobrazila jako stavbu století. Co je na tom pravdy a jak se zapojil i samotný prezident Putin?
Krymský most (nazývaný také Kerčský), je pro současné anektované území Krymu zcela zásadní. Ukrajina totiž na okupaci zareagovala blokádou území Krymského poloostrova a Rusko nemělo na výběr, pokud chtělo tento kus země zásobovat. Před lety ho slavnostně otevřel prezident Vladimir Putin a jednalo se o poctivou propagandistickou událost.
Hitlerův most
První myšlenky na přemostění Kerčského průlivu sahají až do 19. století. V dávné minulosti se zde samozřejmě využívala hlavně lodní doprava. Záměr cara Mikuláše II. nakonec přerušila první světová válka. Ve třicátých letech plán oprášili sovětští odborníci s návrhem železnice. Odložení přinesla operace Barbarossa, kdy nacisté napadli během druhé světové války Sovětský svaz.
Následně iniciativu převzal Adolf Hitler, který pověřil svého dvorního architekta a ministra zbrojního průmyslu Alberta Speera. O začátku prací se dozvěděl Stalin, ale chytře nenechal most bombardovat. V roce 1943 už byla třetina mostu hotová, ale nacisté ho nakonec nechali vyhodit do povětří.
Po roce 1944, kdy Rudá armáda definitivně osvobodila území Krymu, z materiálu po nacistech postavili za pouhých sedm měsíců železniční most dlouhý 4,5 kilometrů. Na konci února roku 1945 bylo však zásadně zničeno 42 mostních pilířů.
Putin jako řidič kamionu
Když se oficiálně otevřel Krymský most, jednalo se o poctivou propagandistickou akci. Projekt byl označován za klenot ruského stavebnictví, či dokonce stavba století. Podle oficiálních údajů bylo na jeho realizaci utraceno celkem 80 miliard korun.
Most je dlouhý 19 kilometrů a svou délkou se v té době také stal nejdelším mostem Evropy, když překonal most Vasco de Gamy v portugalském Lisabonu. Stavbu, která se stala prioritou po anexi Krymu v roce 2014, otevřel 15. května 2018 sám prezident Vladimir Putin. Ten usedl za volant jednoho z kamionů, aby dal celé propagandistické akci tečku. Jako první se tak dostal z jednoho břehu na druhý.
„Je to symbolické. Nebýt prezidenta, most by nestál,“ usoudil reportér zpravodajské televize Rossija 24. „Most se dostává do provozu o půl roku dříve oproti plánu. Podle kontraktu měl stavitel automobilovou část mostu odevzdat až v prosinci, ale stavbaři to zvládli za 816 dnů,“ dodal. Druhá část projektu zahrnující železniční most byla dokončena v roce 2019.
Zdroje: bbc.com, tass.com, reuters.com