Zápisy do mateřských škol jsou významným krokem v životě dítěte i rodiče, a proto je dobré se na ně dobře připravit. Obvykle probíhají v první polovině května. Mezi kritéria přijetí patří věk dítěte, adresa bydliště, ale i jeho základní předpoklady jako je věk nebo emoční zralost. Jak zápis probíhá a co je potřeba zvážit?
Určení zralosti dítěte pro vstup do mateřské školy může být někdy složité a závisí na mnoha faktorech. Nicméně některé obecné znaky mohou napovědět, zda je dítě na vstup do školky připravené jako například:
- Sociální dovednosti: Dítě má zájem navazovat vztahy s ostatními dětmi a dospělými. Zkouší společné hry a aktivity a zvědavě objevuje nové prostředí.
- Samostatnost: Dítě je ochotné samo zkoušet základní každodenní úkony jako je oblékání, používání toalety a sebeobsluha při jídle.
- Emoční stabilita: Dítě projevuje určitou míru emoční stability a po prvních týdnech dokáže v klidu zvládat oddělení od rodičů.
- Zájem o učení: Dítě je zvídavé, ochotné se účastnit různých aktivit a učit se novým věcem.
- Zvládání základních komunikačních dovedností: Dítě je ochotné komunikovat s jiným dospělým než s rodičem. Malé děti ještě nemusí umět vyjadřovat své pocity verbálně, učitelé jim pomohou vyjádřit se například ukázáním na obrázek (tzv. piktogram).
Je důležité mít na paměti, že každé dítě je jedinečné a má svůj vlastní vývojový rytmus. Pokud máte pochybnosti o tom, zda je vaše dítě připravené na vstup do mateřské školy, můžete se poradit s pediatrem nebo odborníkem na výchovu a vzdělávání dětí, který vám poskytne konkrétní doporučení a podporu.
Příprava na rozhovor s učiteli
Před samotným zápisem do mateřské školy je vhodné přijít na rozhovor s učiteli nebo ředitelem. Poznáte tak nejlépe, jaká školka a lidé v ní jsou a můžete se zeptat na vše, co vás zajímá. Rozhovor se obvykle týká potřeb a zájmů dítěte, kdy se učitelé mohou ptát na oblíbené hry, knížky, nebo aktivity, které dítě rádo dělá. Záleží na spodní věkové hranici, od které mateřská škola děti přijímá. Pokud přijímá již dvouleté děti, bude rozhovor vedený s rodičem a dítěti je ponechán bezpečný prostor pro hru, nebo dítě jít k zápisu vůbec nemusí. Pokud by se ukázalo, že dítě ještě není na školku zralé – je hodně nejisté nebo nezvládá některé dovednosti, které školka považuje za nezbytné, mohou učitelé doporučit další přípravné aktivity nebo po určitém čase poskytnout možnost opakovaného zápisu. Čas od zápisu do září je dlouhý a je prostor pro to, aby se některou dovednost s pomocí rodičů doučilo.
Čemu věnovat během návštěvy školky pozornost?
Návštěva školky je skvělou příležitostí k seznámení se s prostředím, personálem a vzdělávacím programem. Obvykle se rodiče řídí tím, zda je školka v dostupné vzdálenosti, či je státní nebo soukromá. Co dalšího ale stojí při výběru školky za zvážení?
- Výuka a program: Školky se mohou lišit školním vzdělávacím programem, ale obecné vzdělávací cíle jsou stejně závazné pro všechny. V současné době tak existuje mnoho variant vzdělávacích metod a každý rodič si může vybrat tu nejlepší pro jeho dítě. Mezi zavedené alternativy patří například montessori, rostoucí oblibě se těší také lesní školky,kde děti tráví 70-90 % času venku za každého počasí.
- Personál: Zjistěte si více o učitelích a personálu školky a jejich zkušenostech. Vyšší počet učitelů na menší počet dětí zajišťuje možnost individuálního přístupu. Proto je v některých typech zařízení zvykem, že je šestnáct dětí na dva dospělé.
- Věkově smíšený kolektiv: Věkově smíšený kolektiv je pro děti velkým přínosem. Starší děti se učí pomáhat mladším kamarádům, a mladší děti se naopak mohou učit od starších a jsou motivování se jim v dovednostech vyrovnat. „V menším smíšeném kolektivu se také dobře rozvíjejí sociální kompetence dětí, protože komunikují v menší skupině, kterou lépe znají a učí se efektivněji řešit konflikty,” říká Tereza Valkounová z Asociace lesních mateřských škol.
- Prostředí: Zajímejte se, zda je prostředí pro dítě příjemné, zda má školka zahradu, či jiné možnosti, jak trávit čas venku. Pohyb je základním předpokladem celostního vývoje dítěte a v období předškolního věku by tak měly mít děti možnost alespoň na 3 – 4 hodiny spontánního pohybu (běhání, házení, skákání apod.) denně. Dostatečný pohyb má vliv nejen na zdatnost dětí, ale i na rozvoj mozku a řeči. Ne vždy se ale jedná o samozřejmost, aby děti měly dostatek volného pohybu každý den.
Výsledek zápisu Po absolvování zápisu školka informuje o výsledku – tj. zda bylo dítě přijato nebo ne. V případě přijetí obdržíte informace o dalších krocích, jako je registrace (pozor, ta je někdy potřebná v řádu dnů od rozhodnutí školky), seznámení se školní dokumentací, tipy, co bude dítě potřebovat, poplatek za školné atd. Důležité je si uvědomit, že proces zápisu do mateřské školy se může lišit podle konkrétních podmínek jednotlivých školek. Proto je dobré se předem informovat o konkrétních postupech dané školky.