Léto je v plném proudu a cyklistická sezóna nabírá na obrátkách. Pro ty, kteří se chystají na nákup nového jízdního kola, jsme připravili souhrn několika rad, díky nimž si budete při samotném výběru kola jistější, že si odvážíte z obchodu opravdu dobrý stroj, který jste chtěli a který náležitě a plně využijete.
Mnoho z vás si možná řekne, že nákup nového kola je banální věc, při které se nemůžete zmýlit. Jakmile se ale dostane do specializovaného obchodu, může se stát, že během chvíle budete vyvedeni pořádně z omylu či dokonce budete zírat s otevřenými ústy, kolik typů samotných kol vůbec existuje.
Na některé z vás dokonce vypadnou pojmy, které jste možná v životě ani neslyšeli, nebo jestli, tak v jiné souvislosti. Možná zjistíte také, že není úplně kotoučová brzda jako kotoučová brzda, objevíte, že dámský rám už nespecifikuje jen absence horní rámové trubky, či vás začne trápit, jakou velikost kola jednoduše zvolit. Na co byste se tedy měli při výběru jízdního kola opravdu zaměřit?
První bod při nákupu – výběr terénu
Horská kola jsou primárně určena pro jízdu mimo zpevněné komunikace – ať již polní a lesní cesty či jiný náročný terén. Jsou navržena tak, aby poskytla jezdci lepší kontrolu, ovladatelnost i komfort při jízdě v „těžkém“ terénu. Mají většinou robustnější rám a výše položený střed, který umožňuje lepší průchodnost terénem.
Pláště jsou poměrně široké, to proto, aby lépe tlumily nárazy a měly větší přilnavost na rozbitém či kluzkém podkladu. Široký rozsah převodových stupňů – většinou 21 a více – umožňuje jízdu téměř v jakémkoliv terénu i nejrůznějším stoupání či klesání. Většina horských kol bývá vybavena odpruženými vidlicemi, které lépe pohlcují nárazy a vibrace způsobené terénem. V současné době se horská kola vyrábějí ve velikostech 26, 27,5 a 29 palců.
Kdo se naopak pohybuje výhradně po cyklostezkách, polních cestách a zabrousí i na silnici, pro toho je ideální kolo krosové či trekingové. A kdo neopustí asfalt, ten by se měl poohlédnout po kole silničním.
Věnujte pozornost rámu i testovací jízdě
Rám je jednou z nejdůležitějších součástí kola, proto je dobré věnovat skutečnou pozornost zejména výběru jeho velikosti. Pokud vám nebude dokonale sedět, budete nedostatky v posedu velmi těžko dohánět a jízdu si zkrátka neužijete tak, jak byste mohli. Právě nad velikostí rámu je dobré se poradit s odborným personálem. Neméně důležitá je i samotná geometrie rámu.
Nic jiného vám více neprozradí než samotná testovací jízda. Na ní se totiž ukáže, zda je právě toto jízdní kolo pro vás tím nejideálnějším řešením. Musí se vám na něj dobře nasednout i sesednout, jednoduše řídit či pohodlně na něm sedět, a to i během delších cest.
I samotné brzdy ovlivní jízdní komfort
Další z věcí, které ovlivňují samotnou jízdu, jsou bezesporu brzdy. Dnes najdeme na běžně dostupných kolech dva typy brzd – klasické ráfkové a o něco účinnější a modernější kotoučové. U kotoučových brzd je dobré si dát ale zvláštní pozor na jejich kvalitu.
Ty levnější modely totiž mohou mít tzv. mechanické kotoučové brzdy, jejichž účinnost se příliš neliší od starších ráfkových brzd. Pokud tedy chcete mít na kole skutečně kvalitní „kotoučovky“, pak volte jednoznačně ty hydraulické. Jsou nejen výrazně účinnější, ale i uživatelsky příjemnější, jelikož patřičného brzdného efektu dosáhnete pomocí jediného prstu. Navíc jsou dnes prakticky bezúdržbové.
Systém odpružení? Vzduchová vidlice
Při výběru zejména horského a krosového kola je dobré věnovat pozornost i systému odpružení. Především dražší modely kol sází na odpružení vidlice na principu vzduch-olej, u levnějších variant obstarává pružení speciální mechanická pružina.
Pokud tedy chcete větší jízdní komfort a nevadí vám si „pár korun“ připlatit, rozhodně je dobré sáhnout po kole se vzduchovodu vidlicí, která se ideálně přizpůsobí potřebám konkrétního jezdce.
Kvalitní kolo už za deset tisíc
Velká většina zákazníků sleduje při výběru kola v první řadě cenu. V dnešní době lze pořídit velmi solidní kolo od zhruba 10 tisíc korun. To je dostačující zejména těm, kteří ujedou během jedné cyklistické sezony do dvou tisíc kilometrů. Pokud ale chcete jezdit více, je dobré se zastavovat u kol v cenové relaci cca 20 000 Kč a výše.
A jaká je rada na závěr? Určitě se nebojte poohlédnout po nejrůznějších kolech od několika značek ve více specializovaných obchodech. Mnohdy se totiž ceny kol výrazně liší, nehledě na nejrůznější akce, které výrobci i samotní prodejci pravidelně několikrát do roka pořádají.
Zdroje: redakce, rei.com, bike24.com, bikeradar.com