Hvězda stříbrného plátna a sex symbol 30. let okouzlovala inteligencí a krásou. Byla však schopná díky lehkovážnému stylu života zamotat se do tak kontroverzních vztahů, že se s jejím jménem velmi významně spojuje slovo kolaborace. Kdo byla Adina Mandlová a stala se doopravdy milenkou K. H. Franka?
Kdo z vás má pocit, že zažívá nebo zažil divoký život, určitě je nasnadě ho porovnat s tempem, energií a zvraty osudu Adiny Mandlové. Ta se totiž již od mladistvých let pouštěla do vztahových dobrodružství, která často končila tragicky.
Ať už šlo o potrat v šestnácti letech, či pokus o sebevraždu, vždy se znovu postavila na nohy, aby ji odnesly třeba do náruče nacistického oficíra. Hvězda 30. let, která svojí krásou okouzlovala snad každého, kdo ji spatřil, však skončila společností zavrhnuta.
Divoké mládí
Po smrti otce se její rodina dostala do nelichotivé finanční situace. Její matka s pomocí několika “strýčků” se snažila udržet alespoň základní životní úroveň. To se jí však mnohokrát nezdařilo, a tak rodina podnikala výpravy, při kterých byli nuceni krást na polích a v zahradách, aby měli co jíst.
Důležitým zlomem v jejím životě byla cesta do pařížského dívčího penzionátu, kde se zdokonalovala ve francoužštině a němčině. Zde se šestnáctiletá Adina Mandlová projevovala nezkrotně, což vyústilo ve vyloučení z penzionátu.
Už tehdy se potloukala po nočních barech a její intimní život se rozvíjel nespoutanou cestou. V těchto dobách si také našla francouzského milence, s kterým otěhotněla, a musela tak podstoupit ve velmi mladém věku potrat. Těžké období překonala a začala pracovat na tom, aby se stala herečkou.
Sex symbol
Na začátku 30. letech se objevila ve svém prvním filmu Děvčátko, neříkej ne!, kde pronesla jen jednu větu. Zásadní zlom přišel ve chvíli, kdy se stala nejdříve milenkou a následně dlouholetou partnerkou režiséra a herce Hugo Haase.
S ním později natočila sedm filmů a ten úplně první společný s názvem Život je pes předznamenal její obrovský úspěch. Adina Mandlová se postupně etablovala v hvězdu první kategorie a její osobní život nadále probíhal na nejvyšší stupeň.
Z nešťastné lásky s Fredem Scheinerem-Svítilem se málem zrodila tragédie. Když ji opustil, tak Adina Mandlová zareagovala pokusem o sebevraždu. Po zdravotní rehabilitaci se dala do pořádku a znovu propadla nezkrotnému stylu života. Na stříbrném plátně okouzlovala krásou, svůdností, ale také bystrým vtipem. Všechny tyto vlastnosti nebyly jenom pouhou hereckou dovedností, ale patřily k jejímu charakteru. To ji ostatně za války přivedlo do potíží, stejně jako pomluvy a částečná kolaborace.
Loajální s nacisty
Československý film byl po okupaci nacistickými vojsky v nutném stadiu “umlčení” a nucené loajality. Všichni pracovníci židovského původu měli zakázaný vstup na Barrandov, včetně velkých jmen jako Hugo Haas.
Období protektorátu je také momentem, kdy se kariéra slavné a milované Adiny Mandlové začíná křivit, stejně jako páteř národa. První nelichotivou událostí byla sebevražda jejího manžela a malíře Zdeňka Tůmy, kterou mnoho lidí bez jakýchkoli informací přisuzuje právě Adině Mandlové. Slova o tom, že ho dostala do hrobu, se však objevují až díky jiným okolnostem jejího života.
Sama se díky svému divokému naturelu ocitla v náručí několika významných představitelů třetí říše. Vznikla také “seriózní” spekulace o tom, že je milenkou K. H. Franka, což však sám Frank během výslechu vyvrátil.
Nic naplat. Mandlové rozhodně nepomohla přítomnost a blízký kontakt s nacisty, ale ne vždy používala svůj šarm a krásu, aby okouzlila důležité muže protektorátu pro svůj prospěch.
Sama Mandlová vzpomíná, jak divadelního referenta Oehmkeho ztřískala bičíkem, čímž ho donutila podepsat smlouvu o otevření Divadla na Vinohradech, které se později stalo přístřeším pro mnoho umělců, jejichž život v protektorátu byl ohrožen. Adina Mandlová tak dokázala, že uměla svoji krásu použít pro získání kompromitujících materiálů. Ani tato “historka” jí však od nálepky kolaboranty nepomohla.
Na Pankráci
Konec války pro ni znamenal cestu do žaláře na Pankráci. Nesla označení kolaborantka za svůj pravidelný styk s vysokými představiteli nacistického Německa a musela se zpovídat s údajného vztahu s K. H. Frankem. Na rozdíl od Lídy Baarové, které se otevřeně zamilovala do druhého muže třetí říše Goebbelse a prožívala s ním milenecký vztah, se Mandlová s Frankem maximálně několikrát setkala při slavnostní příležitosti.
Nedostatek důkazů znamenal propuštění, ale angažmá ani v divadle, ani ve filmu v osvobozeném Československu nenašla a emigrovala do Anglie. Život v emigraci pro ni znamenal spíše řadu neúspěchů.
V Kanadě s Josefem Škvoreckým sepsala paměti: Dneska už se tomu směju. Na sklonku života se vrátila do Československa, kde také v roce 1991 umírá v nemocnici v Příbrami ve svých 81 letech.
Divoký život Adiny Mandlové jí přinesl slávu i zatracení. Dodnes není zcela jasná míra její kolaborace. Lidé ji totiž v poválečných časech zasypávali nadávkami, ale také kameny. V tomto kontextu se hodí říct, že “kdo je bez viny, ať hodí kamenem”.
Zdroje: kniha Adina Mandlová Fámy a skutečnost, ceskatelevize.cz, blesk.cz