14.7 C
Prague
Sobota, 2 července 2022, 12:07
- Reklama -
DomůLifestyleVětšina lidí má problémy s chůzí, tudíž i s během, říká osobní...

Většina lidí má problémy s chůzí, tudíž i s během, říká osobní trenér

Běh je aktivita, která je skoro zadarmo a dá se praktikovat téměř za každého počasí. Ale k tomu je potřeba i správné vybavení. Osobní trenér Radek Laci upozorňuje na nejčastější chyby, které dělají i zkušení běžci. 

Začátečníci na prvních běžeckých botách často šetří s tím, že to chtějí nejdřív vyzkoušet a časem si pořídí lepší model. První dojmy vám může zkazit právě nekvalitní běžecká obuv, která vás bude tlačit a dřít. Kvůli nekonformním teniskám se už k běhu ani nevrátíte. Proto stojí za to do bot investovat a případně zvážit rady odborníků. Kvalitní běžecká obuv vám poskytne potřebný komfort. Rozhodně si nepleťte si dojmy s pojmy, protože ,,kvalitní” nutně neznamená nejdražší. S ohledem na širokou nabídku, je možné pořídit osvědčené modely z předchozích let se slevou. A tak vás jeden spolehlivý pár bot vyjde levněji, než čtvrtletní permice do fitka.

Nedostatečné protažení bývá chybou i zkušených běžců. Víte, jak byste se měli správně protáhnout?Před během doporučuji aktivovat trup,  klouby, šlachy a vazy. Po běhu pak lehký stretching případně si promasírovat inkriminované svalstvo na rehabilitačním válci. Vynechat by běžec neměl ani spinální cviky po tréninku, aby se uvolnily svaly kolem páteře, které jsou nosnými pilíři dalších důležitých svalů ke kyčlím,“ doporučuje osobní trenér, který se soustředí na posilování s vlastní vahou, Radek Laci.

7 rad, než se rozhodnete vyběhnout

  • Terén

Dobře zvažte, zda se budete pohybovat primárně po asfaltu či lesních stezkách. Pro každý terén najdete specializované modely bot a má to své opodstatnění. „Začátečníkům bych doporučil běhat po nerovném povrchu například louky, lesy apod. Je to z důvodu náporu na klouby, které se musí adaptovat na jakoukoli nerovnost. Pro tělo je nepřirozené chodit nebo běhat pro rovném povrchu jako je asfalt,“ říká Radek Laci.

  • Povrch vs. Vzorek

V lese vás silniční obuv s podrážkou „bez vzorku“ příliš nepodrží, zatímco na asfaltu je jako doma. Silniční boty jsou zároveň více tlumené, než modely určené pro terén, díky čemuž získáte dostatečný komfort na tvrdých povrchách. Pokud bude vašim běžeckým revírem lesní stezka, oceníte naopak speciální podrážku „trialových“ modelů.

S během teprve začínáte? Pro výběr správných bot Radek Laci doporučuje tzv. diagnostiku dopadu. „Měří se tam opora chodidla a lékař vám nechá vyrobit vložky na míru. Protože 90 % lidí má problémy s chozením, tudíž i s během, při kterém je ještě větší riziko úrazu. Doporučil bych botu s dobrou torzí a odpruženou patou,“ doplňuje osobní trenér. 

  • Vlastní cíle

Při výběru prvních běžeckých bot je důležité vzít v potaz i cíle, kterých chcete dosáhnout. Pokud chcete zlepšit fyzičku, zhubnout nějaké to kilo a rychlost je na druhém místě za pohodlím, vybírejte botu s dostatečným tlumením. Podrží vás i na delších trasách a vykompenzují nedokonalosti v technice běhu.

  • Správná velikost = větší velikost

Pokud máte v bodech výše jasno, věnujte pozornost volbě správné velikosti. Doporučujeme kupovat tenisky na běhání o půl až jedno číslo větší, než je vaše obvyklá velikost, jelikož s uběhnutou  vzdáleností a časem v pohybu chodidla postupně natékají.

  • Běh vs. Zima

V zimě je nejdůležitější pokrývka hlavy, zakryté zápěstí a kotníků. „Často vidím běžce dobře oblečené a když vidím jejich kotníky, tak mají zaděláno na úraz. Kotník, je první kloub, který se při běhu potkává se zemí, tedy je na něj největší tlak z hlediska gravitace těla k zemi. Proto když není v teple, může se při lehčím nestabilním dopadu vyvrknout a v horších případech zlomit malíkovou kůstku, která pak velmi špatně srůstá.“ Pokud vyběhnete právě v zimě je důležité, abyste se zahřáli, udrželi teplo a nenastydli. „Ze své zkušenosti doporučuji na zimní měsíce oblečení z merinovlmy, která drží teplo a odpuzuje zimu. Je to materiál lehký a proto stačí mít jen tričko z merinovlny a na něm nepromokavou bundu nebo větrovku,“ upozorňuje Radek Laci.  

  • Ideální tempo určuje tepové frekvence

Není nad to, když vám hraje ve sluchátkách hned na první dobrou hudba, která udává ideální tempo. Na Spotify stačí zadat do vyhledávání RUN BPM – a vyjede vám několik playlistů, které jsou sestavené přímo od aplikace tak, aby odpovídaly tepové frekvenci. Zjednodušeně řečeno, čím vyšší BPM, tím rychlejší/agresivnější hudba. Stejně tak najdete running playlisty, podle jednotlivých žánrů od ROCKu přes METAL až po POP. Můžete hledat playlisty i podle délky trati 10 km – maraton. Inspirovat se dá i jinými uživateli Spotify. Na dlouhé volné běhy je fajn si pustit i podcasty nebo gradující playlist. A při rychlém tréninku klidně běhejte bez sluchátek.

PODOBNÉ ČLÁNKY

NEJČTENĚJŠÍ

- Reklama -