Vždycky miloval cestování. A tak si jednoho dne David Müller s kolegou založili vlastní cestovní agenturu Globus Travel.cz. Jako v každém podnikání, tak ani v tomto případě nejde o žádnou procházku růžovou zahradou. Jak jsou na tom vlastně Češi, pokud jde o cestování? Jaké destinace „frčí“ a co v tomto ohledu čekat příští rok? To a mnohem víc prozradil v rozhovoru David Müller.
Proč zrovna cestovní agentura, není to poněkud riskantní „disciplína“?
V cestovním ruchu děláme s kolegou již téměř 20 let a vzhledem k tomu že nás ta práce stále baví, založit vlastní cestovní agenturu bylo to nejlepší, co nás mohlo napadnout. Já to vnímám jako jeden z nejlepších kroků v mém životě. Samozřejmě jsou zde určitá rizika, ale kde nejsou? Víme, že náš obor je v mnoha ohledech křehký, o čemž jsme se v posledních letech velmi přesvědčili. Ať už se jednalo o teroristické útoky v turistických destinacích, živelné pohromy či např. pandemie Covid-19, vždy se ukázalo, že cestovní ruch je natolik silný, aby se z toho poměrně rychle oklepal a dokázal se vrátit zpět, a to ještě v silnější podobě. Chuť lidí cestovat je obrovská, vidíme to každý den.
Bez lásky k cestování by to asi nešlo, kolik času v roce procestujete?
Ano, láska k cestování je základ. Dle mého názoru je strašně důležité, aby předmětem podnikání byla činnost, která nás baví. A nás cestování skutečně baví. V mém případě ve mě toto hobby vypěstovali mí rodiče, kteří mě prakticky již od narození učili poznávat svět. To jsem si přenesl i do dospělosti. Ročně se snažím s rodinou vyrazit 2-3x k moři, do toho se sem tam zúčastňuji inspekčních cest do různých destinací na prohlídky hotelů. Například před týdnem jsem se vrátil z cesty v Mexiku, z oblasti Puerto Vallarta, kterou nabízíme na přímých letech z Prahy.
Auto, vlak, autobus, nebo letadlo? Jaká je vaše preference?
Rozhodně letadlo. I když v poslední době začínám dost mluvit i o tom, že bychom mohli začít více cestovat po Evropě autem. Samozřejmě letadlem je to rychlejší a pohodlnější, ale autem toho při cestě člověk více zažije.
Dá se ve vašem případě mluvit o tom, že se berete dovolenou? Jak to vypadá, když chcete „vypnout“?
V úplných počátcích založení naší agentury se o tom opravdu moc mluvit nedalo. Sice jsme vyrazili k moři, ale často jsem na cestách pracoval, takže se nedá úplně říci, že bych „vypnul“. Nicméně v posledních letech se toto dost změnilo a já si dovolenou s rodinou skutečně chci užít po všech směrech, takže notebook už prakticky neotevírám. A když už, tak opravdu jen výjimečně. Mám velmi šikovné kolegy, kterým mohu svou práci svěřit.
Blíží se zima, jaké destinace letí a jaké byste Čechům doporučil?
V zimním období tradičně letí oblíbené destinace jako jsou Egypt, Spojené Arabské Emiráty, Kapverdy, Kanárské ostrovy a v posledních letech se pro Čechy turisticky velmi rozvinul Omán. Co je ale skvělé je to, že už třetím rokem můžeme nabízet řadu exotických destinací na přímém letu z Prahy či Brna dálkovými letadly Airbus A-350 a Boeing 787-Dreamliner. Mezi tyto destinace patří Dominikánská republika, Kuba, Mexiko, Vietnam, Mauricius, Madagaskar či Thajsko. Toto je opravdu velký posun k tomu, aby čeští turisté mohli více poznávat vzdálenější krajiny naší planety. Pokud bych za sebe jednu z destinací mohl doporučit, bude to určitě Mexiko, které mě osobně velice nadchlo a dá se sehnat poměrně za rozumné peníze. Nabízená oblast Puerto Vallarta na březích Tichého oceánu je z mého pohledu naprosto fantastická.
Je už teď možné odhadnout, jaké země „poletí“ příští rok v létě?
Myslím, že to bude velmi podobné, jako v předchozích letech. Poletí zejména Řecko, Turecko, Egypt a hned v závěsu Španělsko, Itálie, Tunisko a Bulharsko. Chorvatsko vlastní dopravou samozřejmě bude, jako každoročně, asi největším tahounem, ale to není zrovna produkt, na který bychom se nějak zaměřovali.
Nakupují Češi dovolenou s předstihem, nebo spíš čekají do poslední chvíle?
Dříve jednoznačně čekali do poslední chvíle, nicméně ten trend se obrátil zhruba někdy kolem roku 2017, kdy se lidé naučili nakupovat spíše s předstihem na First Minute. Dnes nechávat výběr dovolené na Last Minute, zejména pak v letním období, je už poměrně dost risk a lidé musí počítat s tím, že nabídka na poslední chvíli bude již velmi omezená, navíc nebude cenově nijak výhodná. Pokud lidé plánují letní dovolenou, jednoznačně doporučuji využít nabídek First Minute a to už klidně i na podzim, kdy jejich prodej startuje.
Je nějaká destinace, o které byste řekl, bude „skokanem“, že ji teprve objevíme, ale bude to stát za to?
Tímto skokanem se aktuálně jeví Albánie, či severní pobřeží Egypta u středozemního moře (Marsa Matrouh a jsou v plánu další přilehlá letoviska), ale že bych měl v podvědomí nějakou úplně novou destinaci, kterou Češi začnou objevovat, to se říci nedá. Když už, spíše bych ji hledal v exotických zemích. Lidé u nás jsou naučení kupovat dovolené s all inclusive. A nových destinací, které tento koncept nabízejí, těch opravdu mnoho není.
Jsou Češi spíš dobrodružné povahy, nebo dávají přednost dovoleným ve stylu nicnedělání a polehávání na plážích?
Pokud se jedná o cestování s cestovními kancelářemi, troufám si říci, že jednoznačně převažuje ta druhá varianta. Jak už jsem zmínil v předchozí odpovědi, Češi se naučili létat na dovolené do hotelů s all inclusive a co si budeme povídat, koncept all inclusive lidi svým způsobem váže na to trávit čas u hotelu a na hotelové pláži.
Mění se nějak požadavky Čechů, pokud jde o dovolené?
Řekl bych, že vyžadují čím dál tím lepší kvalitu hotelů. Samozřejmě je to otázka financí, ale přijde mi, že lidé si za lepší služby jsou čím dál tím více ochotni zaplatit. To samé platí i o větší poptávce cestování v business class či většímu zájmu o privátní transfery atd. Lidé si prostě chtějí více dopřávat luxusu.
Co je největší strašák majitele cestovní agentury, čeho se nejvíc bojí?
Teď budu asi mluvit nejen za cestovní agentury, ale i za cestovní ruch jako takový. Máme za sebou pandemii Covid-19, takže odpověď je za mě zcela jasná. Tato událost prakticky kompletně paralyzovala cestovní ruch po celém světě. Největší strašák je ten, že se to bude opakovat, nebo že nastane něco podobného. Nicméně fakt je ten, že nyní by na toto svět měl být už mnohem lépe připravený.