9.1 C
Prague
Pátek, 19 dubna 2024, 1:04
- Reklama -
DomůZdravíVztah lékař a pacient není jednoduchý. Lékařka vysvětluje, kdy se lidé nejvíce...

Vztah lékař a pacient není jednoduchý. Lékařka vysvětluje, kdy se lidé nejvíce svěřují

Vztah lékař – pacient prošel během posledních tří dekád značnou transformací. Lékařská péče je dnes naštěstí mnohem dostupnější. Svou roli hraje jednak větší počet ambulancí a nemocnic, ale i možnost svobodně si vybrat lékaře. A to i na dálku.

Podle etického kodexu České lékařské komory má dnes pacient být rovnocenným a respektovaným partnerem lékaře se všemi právy a povinnostmi. Volba lékaře, dostatečná a srozumitelná informovanost o zdravotním stavu, diagnóze, léčebném postupu či prognóze by proto měly být už samozřejmostí. Praxe však za teorií někdy pokulhává. Trend individuálnějšího a rovnocenného přístupu lékařů k pacientům proto podporuje i rozvoj e-health platforem. Telemedicína čili lékařská péče na dálku, je jednou z nich.

Otevřenost i na dálku

Pacienti mají ke svému lékaři často blízký až osobní vztah. Obava, že při vyšetření na dálku se tato blízkost vytrácí, je lichá. Konzultace online naopak mnohdy pacienta motivuje natolik, že se lékaři přes obrazovku monitoru nebo chat svěří více než při fyzickém kontaktu v ordinaci. Tuto zkušenost potvrzuje i vedoucí lékařka služby Lékař online 24/7, MUDr. Petra Bomberová Kánská: „Při online konzultacích máme na pacienta vyhrazeno více času a věnujeme se plně jen jemu. S pacienty komunikujeme formou chatu a videohovoru, což je prakticky srovnatelné s osobní návštěvou v ordinaci. Pro mnohé pacienty je navíc tato forma příjemnější – jsou klidnější, otevřenější.  Výhodou je samozřejmě i to, že se s námi mohou spojit kdykoliv a odkudkoliv, třeba i ze zahraniční dovolené, z práce nebo během víkendu.“  

Podle jejích slov mají pacienti díky telemedicíně rovněž mnohem větší prostor vyjádřit své názory a zkušenosti – a především se doptávat. Konzultaci s lékařem online řada z nich totiž využívá i k tomu, aby si nechali podrobněji vysvětlit svou anamnézu nebo získali názor dalšího lékaře, tzv. second opinion.

Pro diagnózu i odbornou radu

Telemedicínská platforma Lékař online 24/7 dnes vyřeší 7 z 10 problémů, které pacienti obvykle konzultují se svým praktikem. Kromě běžných onemocnění, jako je nachlazení nebo angína, umí pomoci třeba i s vyrážkami na kůži či potížemi s trávením. Výjimkou ale není ani psychologická pomoc nebo odhalení závažného onemocnění tam, kde pacient své potíže bagatelizuje – třeba v případě infarktu.

„Pacienti se na službu často obracejí i v případech, kdy nehledají přesnou diagnózu, ale spíše odbornou radu. Jako součást každého vyšetření, pokud je to potřeba, doporučují naši lékaři také další postup léčby a vyšetření – například na kterého specialistu se obrátit. Pacientům mohou také vysvětlit postup navazujícího vyšetření či zákroku a pomoci s hledáním vhodného lékařského pracoviště. To jim může přinést uklidnění a úlevu,“ říká MUDr. Bomberová Kánská.

PODOBNÉ ČLÁNKY

NEJČTENĚJŠÍ

- Reklama -
Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů