20.3 C
Prague
Sobota, 2 července 2022, 2:07
- Reklama -
DomůLifestyleKomentář Tomáš Richtera: O titul šampiona formule 1 se bojuje hlavně v...

Komentář Tomáš Richtera: O titul šampiona formule 1 se bojuje hlavně v zákulisí

Dlouholetý vládce formule 1 Mercedes má nečekaně silného soupeře: Red Bull Maxe Verstappena se silnou podporou kolegy Sergia Péreze. To přineslo mimořádnou nervozitu, která probudila zákulisní napětí dlouho nevídaných rozměrů.

(komentář) Oba mají po třech vítězstvích, ale jenom jeden vede průběžně pořadí mistrovství světa. A je to ten, u kterého se to čekalo méně: Max Verstappen z týmu Red Bull má 131 bodů, jeho největší soupeř a současně obhájce titulu, Lewis Hamilton z týmu Mercedes, má o dvanáct bodů méně.

Kde se vzala konkurence?

V seriálu formule 1 je to vývoj přeci jen překvapivý. Týmy mají totiž výrazně omezené možnosti ve výkonnostním vývoji aut i motorů. A jelikož v loňské sezoně, zkrácené kvůli pandemii, neměl Lewis Hamilton a Mercedes žádnou vážnou konkurenci, dalo se očekávat, že to bude letos velmi podobné.

Ve skutečnosti je ale Mercedes s Hamiltonem pod obrovským tlakem a po sedmi velkých cenách letošní sezony, tedy téměř po její třetině, lze říci, že letošní boj o titul je nejvyrovnanější od roku 2012, kdy do poslední chvíle soupeřili Sebastian Vettel (tehdy v Red Bullu) a Fernando Alonso (tenkrát ve Ferrari). Ano, do posledního závodu mezi sebou bojovali v roce 2016 také Lewis Hamilton a Nico Rosberg, ale to byli piloti stejného týmu.

V uplynulých sedmi velkých cenách se závodilo také v ulicích města, konkrétně v Monaku a ázerbájdžánském Baku.

Na Mercedesu je vidět nervozita

Pochopitelně se nedá říci, že se letos o titulu rozhodne až v posledním závodě, který by měl být rekordním dvacátým třetím v jedné sezoně. Ale právě to si všichni zúčastnění myslí. Max Verstappen po nejčerstvějším boji tvrdí: „A takhle to bude celý rok.“

To má za následek nervozitu. Ani ne tak u Red Bullu, protože ten nemá co ztratit a spíše se možná trochu diví šanci, která se mu nabízí. Nervozita dolehla na tým Mercedes. A je to vidět jak na dráze, tak mimo ni. Tedy, pokud se drobným zaváháním, která rozhodnou o tom, zda pilot s týmem vyhraje, či nikoli, dá říkat vysloveně chyba. V uplynulých sedmi velkých cenách se závodilo také v ulicích města, konkrétně v Monaku a ázerbájdžánském Baku. Mercedes tam na Red Bull výkonnostně nestačil, ale stejně měl Hamilton v Baku šanci vyhrát, když Verstappenovi bouchla pneumatika v závěru závodu.

Jenomže Hamilton si špatně nastavil auto pro závěrečný restart a propadl se až na konec, takže nebodoval vůbec. Ve Francii zase Mercedes věřil svým systémům natolik, že nepochyboval o výhře. Ale stejně o ni přišel, protože data ze systémů, kterým Mercedes věřil, nebyla správná. Jinými slovy systémy Mercedesu předpovídaly, že Hamilton udrží vedení, i když zastaví v boxech pro čerstvou sadu pneumatik. To se ale nestalo. A stačil k tomu rozdíl pouhé půl sekundy!

Jestli dokážeme porazit Mercedes tady, pak už jej dokážeme porazit všude.

Každý okruh znamená jiné šance

Formule každého týmu funguje na jiných okruzích jinak, protože má slabé a silné stránky. Takže když je například Mercedes na městském okruhu v Monaku nebo Baku pomalejší, může být rychlejším na konvenčním okruhu jako je třeba ten ve Francii u Le Castellet. To se ale k překvapení všech nestalo. I tam Mercedes tahal za kratší konec, byť těsně. A šéf týmu Red Bull Christian Horner ještě před závodem prohlásil: „Jestli dokážeme porazit Mercedes tady, pak už jej dokážeme porazit všude.“ A to se také stalo.

A tak přišlo něco, co jsme ve formuli 1 neviděli už velmi dlouho. Zákulisní politiku, která má za cíl poukázat na sebemenší prohřešek soupeře a destabilizovat jej. A tím prohřeškem nemusí být ani konkrétní provinění, jako spíš „dojem“. Dojem Mercedesu z toho, že zadní přítlačné křídlo na formuli Red Bullu se prohýbá „nějak moc“. Navzdory tomu, že prochází všemi předepsanými testy. Ale sportovní komisaři velkých cen na nervozitu Mercedesu slyší a testy zpřísňují. Nebo si šéf Mercedesu Toto Wolff posteskne, jak je nový motor Red Bullu od Hondy ve Francii silnější. Automobilky nemohou motory během sezony výkonnostně „zlepšovat“, mohou však posílit například spolehlivost. Mercedes je ale přesvědčen, že nový motor Honda v Red Bullu je „silnější“.

Tonoucí se stébla chytá…

Nebo Mercedes obviňuje Red Bull z toho, že i když vykáže správnou úroveň tlaku v pneumatikách před startem velké ceny, během samotného závodu ji dokáže nějak ponížit. A tím pádem auto zrychlí. Údajně také proto došlo k havárii Maxe Verstappena v Baku. A sportovní komisaři opět zpřísnili kontroly. Nebo si Mercedes stěžuje na to, jak jsou pneumatické pistole sloužící k povolování a utahování matic na kolech moc silné. Mercedes nemá zkušenost s tak silným soupeřem.

Zákulisní detaily nebyly dříve tak důležité, protože Mercedes vítězil relativně snadno. Ale takovou dominanci Mercedes v současné fázi sezony nemá a chytá se každé příležitosti, jak soupeře oslabit a znejistit. A to se nedaří. Nervozita pokračuje a nevypadá to, že by měla polevit. Což jen navádí k tomu, sledovat další přenosy z velkých cen F1 exkluzivně na stanicích Sport1 a Sport2.

– Tomáš Richter, komentátor –

PODOBNÉ ČLÁNKY

NEJČTENĚJŠÍ

- Reklama -